Brev:
Dagsplan tvillinger
30. april 2020
Alder:
6 mdr.
Dagsplan tvillinger
Kære Helen,
Jeg har tvillinger på 6 mdr. korrigeret 4,5 mdr. født uge 33.
De er lige kommet ud af udviklingsspring nr. 4, så nu vil jeg gerne se om vi ikke kan få en rytme op at køre igen.
Deres måltider har altid været ret synkrone, men deres dagslure har ikke. De kommer i seng kl. 19 og vi vågner omkring kl. 7. Det virker til at de de fleste dage ikke vil sove om dagen, og så pludselig skal de indhente al søvnen. Jeg kunne godt tænke mig et forslag til hvordan vores hverdag kunne se ud - med søvn og måltider. De får 5 flasker om dagen t1 får 210 ml i og t2 få 180 ml. De vil som oftest ikke spise oftere end hver fjerde time.
Vi er begyndt på grød og mos, og de fik i dag 3 måltider. Vi startede 1/4 med grød. Er jeg gået for hurtigt frem. De får som regel mellem 1-2 x om dagen. Det svinger pga. deres manglende rytmer.
Jeg har forsøgt nedenstående, som minder lidt om hvordan det så ud inden spring 4. Jeg synes ikke at det virker særlig godt, for de er trætte allerede efter første lur.
kl. 7 - gøres klar til dagen og få grød
kl. 9 flaske og putning
kl. 11 - grød
kl. 12 - flaske og putning
kl. 15/16 - flaske T1 får/fik ofte flaske kl. 15 og sov lidt igen, mens t2 sov lidt længere.
kl. 18.30 - gøres klar til natten flaske og puttes.
Drømmeflaske når jeg går i seng
Det har fungeret godt, men det fungerer ikke for tiden. t1 plejede nok at sove 3 timer om dagen, mens t2 sov tættere på 4 timer om dagen. t1 er begyndt at vågne tættere på kl. 6 - han er glad og underholder sig selv, nogle gange falder han i søvn igen. Hvis jeg giver flaske vågner han helt og vækker sin tvilling. og ingen af dem vil spise, så det har jeg droppet igen...
De er generelt nemme og glade babyer, men jeg savner mere nærvær og hygge. Fjerde spring har været hårdt, og vi skal på rette vej igen.
Tvilling 1 græder ofte i søvne særligt om dagen Og jeg tror han vækker sig selv. Jeg kan ikke trøste ham. Han græder hvert 5-30 minut. Nogle gange hjælper det at lade ham sove i min favn men ikke altid. Jeg synes at han græder oftere i søvne om natten efter vi er startet på grød og mos. Han har ellers ikke forstoppelse længere, som han ellers altid har haft. Skal jeg bare holde mig til 1 måltid om dagen måske?
Jeg håber at du kan hjælpe lidt, så vi kan få mere hygge ind igen. Jeg er ret presset for tiden. Står også alene det meste af tiden. Og jeg er uden et netværk. Corona hjælper ikke på det :)
Hilsen